![Nieuw onderwerp plaatsen](templates/NoseBleed/images/lang_dutch/post.gif) < BLOK3 ~ Vraagjes bij de cursus |
EmmilyS |
Geplaatst: 17-01-2011 20:01:24 |
|
|
Geregistreerd op: 28 Dec 2010
Berichten: 122
|
deel 1
33: k snap t verschil niet zo goed tussen 2 vormen van transductie: genoom faag en extra verpakt plasmide?
142: onthouden jullie dat?
deel 2
les 3 - 37: wat is die R/?
les 4 - 50: piek/MIC > 3, dan klopt die figuur toch niet?
les 4 - 55: is dat gewoon dat als AB conc boven MIC zit, dan ook in inhibitiezone zit?
les 5 - 7: is dat dan dat AB conc niet genoeg boven MIC zit of zo?
les 5 - 9: MIC bij breekpunt: dat breekpunt, is dat nu eigenlijk de conc AB waarbij er werking is?
les 5 42: die A in die tabel?
les 5 46 en 48: hebben jullie dat uitgebreid opgezocht? leren jullie dat?
extra microbiologisch ozk:
p.18 onder: vb. keeluitstrijk: S.pyogenes dus bacitracine S zoeken (en niet R?)
p. 22 onder: ID (identificatie) en AB (antiobiogram)?
deel 3
p. 4 boven: Human herpes virus 6 is dus HHV-6 en niet HSV-6? (en nu denken jullie, jezus, zon details, waar dat gij naar kijkt? )
p.19 boven: die primaire infectie, is dat dan in beide groepen even groot percentage en dus in totaal meer bij hogere klasse?
p.34 boven: ORF wat is dat?
2009 H1N1 flu: kruisreactieve antistoffen: k heb daar iets bijgeschreven
en k snap wel dat die ouderen er meer hebben door Russian flu in de jaren 70 of zo,
maar k heb ook iets van omdat ze fragieler zijn dus verwikkelingen hebben maar hoe link je dat daarmee?
extra laatste pagina boven: begrijpen jullie dat schema?
mocht je geen tijd hebben, dan hoef je hem hier zeker niet in te steken, maar mss vragen we ons wel 't zelfde af, h้...
X. |
|
|
Terug naar boven |
|
Tine |
Geplaatst: 17-01-2011 20:17:48 |
|
|
Geregistreerd op: 26 Dec 2010
Berichten: 144
|
Eerst even zeggen dat ik een poging ga beginnen om een antwoord op een deel/ alle vragen te geven, zodat niet ondertussen iemand t zelfde doet, want dan doen we dubbel werk! ![Wink](images/smiles/icon_wink.gif) |
|
|
Terug naar boven |
|
Tine |
Geplaatst: 17-01-2011 20:31:01 |
|
|
Geregistreerd op: 26 Dec 2010
Berichten: 144
|
Deel 1
33: weet het ook niet juist, maar ik denk dat t eerste over t genoom van een bacteriofaag gaat en dan een extra verpakt plasmide is een stuk DNA waar een verpakking is rondgedaan zodat t op bacteriofaag lijkt denk ik.
142: NEEN! ik toch niet, als we zo'n details moeten kennen
Deel 2
les 3 - 37: R/ : geen idee!
les 4 - 50: piek/MIC > 3, dan klopt die figuur toch niet? Inderdaad, dat dacht ik ook!
les 4 - 55: is dat gewoon dat als AB conc boven MIC zit, dan ook in inhibitiezone zit? Ik denk: dat AB met een hoge MIC een kleine inhibitiezone hebben en met een lage MIC een grote inhibitiezone.
les 5 - 7: is dat dan dat AB conc niet genoeg boven MIC zit of zo? Ja, en omdat er een aantal zijn die gemuteerd zijn en een hoger MIC hebben.
les 5 - 9: MIC bij breekpunt: dat breekpunt, is dat nu eigenlijk de conc AB waarbij er werking is? Ja, de grens tussen resistent en sensibel
les 5 42: die A in die tabel? geen idee, nog niet gezien!
les 5 46 en 48: hebben jullie dat uitgebreid opgezocht? leren jullie dat?
Vroeg me dat ook af. Die site op 46 lukt niet bij mij. of moet ik vpn leggen?
[/i] |
|
|
Terug naar boven |
|
Tine |
Geplaatst: 17-01-2011 20:43:01 |
|
|
Geregistreerd op: 26 Dec 2010
Berichten: 144
|
(dat forum doet echt ambetant als je een te lang bericht intikt (bij mij toch) dus een nieuw bericht)
extra microbiologisch ozk:
p.18 onder: vb. keeluitstrijk: S.pyogenes dus bacitracine S zoeken (en niet R?) ja inderdaad!
p. 22 onder: ID (identificatie) en AB (antiobiogram)? dat dacht ik ook!
deel 3
p. 4 boven: Human herpes virus 6 is dus HHV-6 en niet HSV-6? (en nu denken jullie, jezus, zon details, waar dat gij naar kijkt? ) Inderdaad dat denken wij maar mooi gezien, je hebt gelijk!
p.19 boven: die primaire infectie, is dat dan in beide groepen even groot percentage en dus in totaal meer bij hogere klasse? ja, van de hogere klasse zitten er meer in de niet-immune groep, dus meer die 1-4% primaire infectie hebben.
p.34 boven: ORF wat is dat? geen idee!
2009 H1N1 flu: kruisreactieve antistoffen: k heb daar iets bijgeschreven
en k snap wel dat die ouderen er meer hebben door Russian flu in de jaren 70 of zo,
maar k heb ook iets van omdat ze fragieler zijn dus verwikkelingen hebben maar hoe link je dat daarmee?
Zou je niet bedoelen dat als ze t krijgen ze er meer last van hebben dan jonge mensen? Kweet niet anders.
extra laatste pagina boven: begrijpen jullie dat schema?
Snap niet goed welk schema je bedoelt. Dat van PCR lab? Dat begrijp ik een beetje, niet helemaal, maar kdenk niet dat dat echt belangrijk is.
Zoveel tijd heeft me dat niet gekost hoor ![Wink](images/smiles/icon_wink.gif) |
|
|
Terug naar boven |
|
Tine |
Geplaatst: 17-01-2011 20:47:59 |
|
|
Geregistreerd op: 26 Dec 2010
Berichten: 144
|
En ook ik heb er nog een paar:
Deel 1
die 94: waarom staat er Belgian AIDS tussenhaakjes bij Afrikanen?
Ik heb op t einde t begin van 2 examenvragen opgekrabbeld, weet iemand of we de volledige versie ergens kunnen vinden? Zo niet, zijn er nog mensen die stukjes hebben? Misschien komen we er samen?
Deel 2
Les 4 p 40: MBC= minimale bactericide conc?
Dat was het (voorlopig)
x |
|
|
Terug naar boven |
|
Caro |
Geplaatst: 18-01-2011 13:01:36 |
|
|
Geregistreerd op: 04 Jan 2011
Berichten: 80
|
op vraagjes van Tine:
deel 1 dia 94: Belgian Aids, miss door de kolonisatie ofzo? Mijn geschiedenis is slecht, maar het zou toch kunnen ofnie?
deel 2, les 4, pag 40: je zou gelijk kunnen hebben, maar ik heb bij dat laatste lijntje van die figuur bijgeschreven dat het niet belangrijk was...
en Emmily:
les 5 - 46 en 48: volgens mij totaal niet belangrijk, kheb da gewoon overgeslagen..
en dan mijn vraagje:
leren jullie al die bacteri๋n die de normale flore van de mondholte en darm opbouwen? in les 9 dia 57 en 67.. |
|
|
Terug naar boven |
|
jopolijpijn |
Geplaatst: 18-01-2011 13:05:34 |
|
|
Geregistreerd op: 26 Dec 2010
Berichten: 120
|
ik probeer ze te onthouden, maar het lukt niet goed... en ik heb nu ook niet echt veel zin om daar veel tijd in te steken..
proberen te onthouden en dan hopen dat je ze gaat herkennen op het examen ?
xx |
|
|
Terug naar boven |
|
EmmilyS |
Geplaatst: 18-01-2011 13:52:08 |
|
|
Geregistreerd op: 28 Dec 2010
Berichten: 122
|
Les 9 Dia 57 heb ik doorstreept omdat dat in zijn nieuwe versie er niet bijzat denk ik en 67, nja, beetje passief herkennen, zeker...
Van die Belgian AIDS: na 1982 was de kolonisatie natuurlijk wel voorbij
Die examvragen die Tine bedoelt:
ze zitten alletwee in 't exam van vorig jaar, wel jammer want dat betekent dat er al 2 vragen vervangen zijn door andere...
X. |
|
|
Terug naar boven |
|
Caro |
Geplaatst: 18-01-2011 22:39:23 |
|
|
Geregistreerd op: 04 Jan 2011
Berichten: 80
|
ik heb da transformatie en transductie ding nog eens opgezocht in MIMs..
kben een beetje wijzer geworden: (huhum, hier komt mijn vertaaltalent)
transformatie: DNA dat wordt opgenomen in de cel, het moet recombineren met homologe segmenten, anders wordt het gedegradeerd
transductie:
- bacteriofaag of ander DNA van in de cel (genoom/plasmide) wordt verpakt in de viruskop en wordt de transductie particle genoemd. Chromosomaal DNA moet recombineren met homologe segmenten.
- 'temperate bacteriofagen': faag dat per ongeluk een deel bacterieel genoom DNA bevat (maar geen plasmiden). Het DNA is beschermd, dus de kans op succes stijgt..
Wat mij vooral verlichting gaf was: bij transductie wordt dus volgens mij een plasmide verpakt in een viruskop.. Dat is het verschil met transformatie waar het plasmide zo binnen gaat in de bacterie.
woehoew! nog 1 dagje!!!! (kben het al beu namelijk !) |
|
|
Terug naar boven |
|
|