blokblokblok
Nieuw onderwerp plaatsenReageren

<  BLOK1  ~  Vraagjes

Tine
Geplaatst: 23-01-2011 20:13:50 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 26 Dec 2010 Berichten: 144
Een paar vraagjes:
Epidemiologie:

p33 : Is dat tweede puntje niet t tegenovergestelde van t eerste? wat is dan t juiste?
p36 bij puntje 2 staat daar telkens -> BI Bedoelen ze daar mee dat BI wel afhankelijk zijn van aantallen?
Oef 19: aangezien je daar een vergelijking hebt tussen blootgestelden en niet blootgestelden dacht ik dat je RR moest berekenen, het blijkt OR te zijn. Is dat omdat je enkel de prevalentie kan berekenen en geen IC?

Statistiek:
SPSS handleiding: p 108: shapiro-wilk test: moet je daar dan uit afleiden dat t niet normaal verdeeld is en dus eigenlijk geen t test mag doen? (maar zij doen t toch)?
Leerstofoverzicht: 9.2: kleinste kwadraten principe en determinatiecoëfficient, hebben wij dat gezien?
EBM oef p 6: niet opgelost in de les. Ik heb als antwoorden;
-Wilcoxon
- Mc Nemar
- Als je er van uitgaat dat alle kinderen met migraine opgenomen worden: 1472,2
-dat er at random 10 % van de kinderen uit de populatie genomen worden?
- 14722

Alvast bedankt Wink

x
Profiel bekijken Stuur privébericht
jopolijpijn
Geplaatst: 23-01-2011 21:52:11 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 26 Dec 2010 Berichten: 120
ok, hier komen mijn antwoorden:

epi:
p33: dit is volgens mij niet hetzelfde nee..

-eerste: Aangezien je rekent met gegevens van je SP worden de gestandaardiseerde cijfers hierdoor beïnvloedt.

-tweede:Stel je voor dat je voor twee populaties de gestandaardiseerde cijfers moet berekenen, en je hiervoor dus dezelfde SP gaat gebruiken.. De verschillen die je krijgt in die gestandaardiseerde cijfers zijn niet afhankelijk van de SP ( want die is gelijk in beide gevallen ) maar het verschil kan dan alleen door de OP's komen

p36: ik dacht dat ook Smile
oef 19: Het is een cross-sectioneel onderzoek, en daarom is het OR
RR is enkel bij een cohorte studie

statistiek:

leerstofoverzicht: ja dat vind ik ook raar Confused ik weet wel nog dat kleinste kwadratenprincipe dat is dat de afstand van elk punt tot je regresserechte zo klein mogelijk moet zijn (in het kwadraat ) maar ik heb dat niet echt opgezocht, ik hoop dat hij dat niet belangrijk vindt Very Happy

-EBM: ik heb hetzelfde !!

succes ! xx
Profiel bekijken Stuur privébericht
Caro
Geplaatst: 23-01-2011 22:10:47 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 04 Jan 2011 Berichten: 80
epidemiologie:

p 33: dit is geïllustreerd in die voorbeelden op pag 30.

bovenaan is het met een externe standaardisatie. je bekomt dan prevalentiecijfers 7,2% en 3,5% uit.

onderaan is het meen een interne standaardisatie je bekomt dan prevalentiecijfers 5,1% en 2,6%

de keuze van de referentiepopulatie bepaalt dus de waarde, maar de verhouding tussen beide is hetzelfde. (Ongeveer de helft)..

statistiek:
kleinste kwadratenprincipe: staat kort vermeld in het handboek onderaan, p 263. Het wordt niet gebruikt in logistische regressie itt lineaire regressie..

EBM: hoe komen jullie aan die 1472,2?

xx
Profiel bekijken Stuur privébericht
jopolijpijn
Geplaatst: 23-01-2011 22:18:53 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 26 Dec 2010 Berichten: 120
EBM:

159 is 10.8 % -> 159 / 10.8 * 100 = 1472,2
Profiel bekijken Stuur privébericht
EmmilyS
Geplaatst: 24-01-2011 14:26:05 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 28 Dec 2010 Berichten: 122
Epidemio
p.36 heb ik beschreven dat je bij dat RV het aantal personen niet ziet en je dus een BI nodig hebt voor de precisie van dat RV...

En Kimmie heeft gewonnen, olé olé!
Profiel bekijken Stuur privébericht

Berichten van afgelopen:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1
Nieuw onderwerp plaatsenReageren

Ga naar:  

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum