blokblokblok
Nieuw onderwerp plaatsenReageren

<  BLOK 5  ~  mijn laatste vragen...

Caro
Geplaatst: 08-06-2011 09:42:24 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 04 Jan 2011 Berichten: 80
*fysica:
er is nog een beetje verwarring bij mij..
Echo is op basis van verschil in akoestische impedantie
CT is op basis van verschil in attenuatiecoëfficiënt
MRI is op basis van verschil in protonendensiteit en verschil in T1 en T2 relaxatiecoëfficiënt
maar
Radiografie: ik dacht ook op basis van verschil in attenuatiecoëfficiënt, maar kan die OD dan niet goed plaatsen..

*Nucleaire GNK
Thierens had gezegd: radioactieve straling BESTAAT NIET! X-stralen hebben niks te maken met radioactiviteit.. Maar in het deeltje van nucleaire GNK spreken ze constant over radioactieve straling Confused!?

Ik weet nog steeds niet goed wat het verschil is tss PET en SPECT..
wat ik wel weet:
PET: IV radioistoop, Positron, korter levende racionucliden, betere spatiale resolutie, en gebruikt voor ziekte van Alzheimer, Parkinson, tumoren, uitzaaiingen,... en gebruikt voor fysiologie, metabolisme, GMdistributie, moleculaire pathways en targets

SPECT: IV radioisotoop, gammastralen, grotere houdbaarheid radionucliden, collimator nodig, slechtere spatiale resolutie,
specifieke toepassingen??
gebruikt voor fysiologie en moleculaire targets.

Onthouden jullie daar nog iets meer over/mis ik dingen??

Ga er nog een laatste dag volledig voor!
xx
Profiel bekijken Stuur privébericht
jopolijpijn
Geplaatst: 08-06-2011 11:56:13 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 26 Dec 2010 Berichten: 120
heej,

*fysica:

bij radio gaat het inderdaad ook over attenuatiecoëfficiënten:

attenuatie = absorptie

Optische densiteit is op het niveau van de film zelf, dus als er veel stralen op komen heb je zwarting (= hoge optische densiteit)

De hoeveelheid stralen die op je film vallen is afhankelijk van hoeveel stralen er worden tegengehouden in de patiënt = absorptie = attenuatie

Ik hoop dat dat wat duidelijk is Smile

*nucleaire GNK:

van die radioactieve stralen begrijp ik ook niet !

En aan de hand vn wat jij zegt over PET en SPECT lijkt het wel alsof je verschil kent.. Very Happy

ik heb nog bij SPECT ook onthouden dat dat vooral voor Botscans is en dat is met die Tcm99

good luck !
Profiel bekijken Stuur privébericht
Tine
Geplaatst: 08-06-2011 12:43:05 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 26 Dec 2010 Berichten: 144
Ivm nucl geneeskunde:
Op facebook zei iemand die t vorig jaar gemaakt heeft dat hij iets vroeg ivm een grafiek met isotopen. Ik denk dat dat dia 8 is van eerste ppt en dat je best onthoudt dat boven de lijn: beta plus straling en eronder beta min straling (heb een duidelijkere grafiek gezocht op internet: http://wwwnsg.nuclear.lu.se/basics/rnbintro.asp) en dan zo helemaal vanboven (hoge Z en N) alfa stralen.

En nog iets kleins ivm farmacotherapie: ik denk dat we die eerste vraag van examen 2006 wel moeten kennen, heeft te maken met halfwaardetijd enzo en heb daar in de les toch wat dingen over opgeschreven.
Het antwoord: 18 en 160.

x
Profiel bekijken Stuur privébericht
EmmilyS
Geplaatst: 08-06-2011 13:15:04 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 28 Dec 2010 Berichten: 122
Nu snap 'k die nuclidenmap!

Farmaco vraag 1 dan: mag je dan simpel redeneren dat 't eerste orde kinetiek is en dat uw plasmakinetiek exponentieel is en je dus voor effect niet gedeeld door 2 mag doen (15 uitsluiten) en voor je Cmax, als je je dosis deelt door 2 zal je C max ook delen door 2 als je je t1/2 niet verandert? Want als 't moeilijker ga zijn dan dat, ga 'k dat niet (meer) kunnen hoor...
Profiel bekijken Stuur privébericht
Tine
Geplaatst: 08-06-2011 13:27:38 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 26 Dec 2010 Berichten: 144
Ik heb voor die werkingsduur geredeneerd:
10 mg -> 5 mg na 12u (halfwaardetijd)
En je weet dat die 10 mg 30u werkt, dus werkt die 5 mg nog 18u (30-12)

En had in cursus ergens opgeschreven dat dosis verdubbelen => max conc verdubbelen, dus zal dat ook wel gelden voor halveren Smile

x
Profiel bekijken Stuur privébericht
EmmilyS
Geplaatst: 08-06-2011 15:08:59 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 28 Dec 2010 Berichten: 122
Das iel sliem ven oa!
Profiel bekijken Stuur privébericht

Berichten van afgelopen:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1
Nieuw onderwerp plaatsenReageren

Ga naar:  

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum