blokblokblok
Nieuw onderwerp plaatsenReageren

<  BLOK2  ~  farmaco voorbeeldvragen

Tine
Geplaatst: 07-01-2011 15:10:12 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 26 Dec 2010 Berichten: 144
Een paar vraagjes bij de vraagjes Wink

Vraag 25 : dat 'klinisch belang' is dat gwn dat het ene langer werkt dan het ander? Of zit daar nog iets meer achter?

vraag 38: H1 antihistaminica? Of een gastroprokineticum? In de doc die Emmily doorstuurde ben ik beide al tegengekomen, en mijn cursus brengt ook niet echt duidelijkheid, bij iemand wel?

VGK bundel:
vraag 35 : niet kennen? (er zijn er nog een aantal, maar die kan ik er met zekerheid uithalen, bij 35 lijkt t me iets te zeggen maar ik weet niet wat Razz)

Examen 2005-2006:
vraag 3 : muscarine antagonist geven?
vraag 4: en waar is de link tussen ACE-inh en statines?
vraag 14: actieve kool?


Succes nog! x
Profiel bekijken Stuur privébericht
EmmilyS
Geplaatst: 07-01-2011 16:33:31 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 28 Dec 2010 Berichten: 122
25: als er meer achter zit dan weten wij dat toch niet... 't klinische belang is volgens mij concreet dat sildenafil sneller werkt en sneller uitgewerkt is dan tadalafil, 't ene 'n uur ervoor nemen en 't andere 2 uur (om die t max te hebben, maar dat ben 'k toch moeten gaan opzoeken, hoor...)

35: ja, maar waarom? is dat iets speciaals?

37: blijven innemen ter secundaire preventie (al 'n voorval gehad en al 71 jaar)?

38: ergens geschreven van in les:
1: geen medicatie als niet nodig, maar dit is hier geen optie
2: metoclopramide (dus gastroprokineticum)
3: promethazine (internet: H1 antihistaminicum)

40: er is toch 'n groot verschil tussen 6 mnd en kortstondig gebruik (wegens bijwerkingen), hé?

bundel:

35: 't staat zo niet in de cursus, maar zou dat niet isoniazide zijn (ook tegen TBC = Mycobacterium tuberculosum) en met die trage en snelle acetyleerders of zo?

Exam 05-06

3: ja zeker?
4: no idea
14: lijkt me redelijk antwoord, aangezien men niet zeker weet wat domperidone doet op rec.vlak
Profiel bekijken Stuur privébericht
Tine
Geplaatst: 07-01-2011 18:25:06 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 26 Dec 2010 Berichten: 144
35: Ja, dat is iets speciaals, antwoord is volgens mij Neen. Zie p 39 hfst hormonen (al heeft me dat ook wat snuisterwerk gekost om t te vinden Razz)

37: dipyridamol stopppen, want geen bewijs extra positief effect als met acetylsalicylzuur, zie card p 41 onderaan
(maar ook dit pas gevonden na opzoeken...)

40: ja, ik zou er mee stoppen en osmotische laxativa of zwelmiddel geven niet? want bij paraffine staat letterlijk dat je t best niet lang geeft en bij contactlaxativa staat ook kortstondig.

Bedankt voor je antwoorden!x
Profiel bekijken Stuur privébericht
EmmilyS
Geplaatst: 07-01-2011 18:39:06 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 28 Dec 2010 Berichten: 122
Voorbeeldvragen PDF:

25. hydrofiliteit van beta blokkers?

38. ?

2005-2006

9. geen muscarine-agonist, maar wat dan wel?

10. opa: osmotisch laxativum (lactitol en co of zout met enkel macrogol)
en aan rusthuispatiënten, wat bedoelen ze dan eigenlijk? die eten niet veel, dus moeten ook maar om de zoveel dagen een grote boodschap doen, het dan kortstondig stimuleren of zo met iets anders dan?

13. die verhouding verandert toch?
Profiel bekijken Stuur privébericht
Tine
Geplaatst: 07-01-2011 18:54:01 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 26 Dec 2010 Berichten: 144
25. Heb me dat ook afgevraagd wat ze daar mee bedoelen, geen idee!

38. dat staat niet in onze cursus, dat is volgens mij nog van toen het deel over antibiotica (die de studenten van farmacie wel in deze cursus zitten hebben) er bij ons ook nog inzat, maar nu zit dat bij microbiologie!

2005-2006

9. Musculotroop spasmolyticum (fosfodiesterase)

10. rusthuis: volgens mij gaat dat vooral over dat je ze geen paraffine mag geven omdat ze zich kunnen verslikken en moeizaam eten. Voor de rest weet ik ook niet waar ze met dat bewegen naar toe willen. (al klopt dat wel, ik kan er momenteel persoonlijk van meespreken Razz)

13. Iets met dat de steady state enkel afhankelijk is van constante en niet van conc. En de verhouding verandert dan idd aangezien je bij stijgende dosis steeds dezelfde steady state krijgt. of niet?


x
Profiel bekijken Stuur privébericht
Caro
Geplaatst: 09-01-2011 22:43:08 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 04 Jan 2011 Berichten: 80
Kheb ook nog 2 vraagjes:

- Wat zouden jullie antwoorden bij: welke anti-aritmica gebruik je enkel bij atriale ritmestoornissen en waarom?

(kweet wel dat het 2 en 4 is, maar die waarom...)

- Wat zijn de grote types klinisch belangrijke interacties die kunnen optreden met het perorale anticoagulans warfarine? wat zijn de gevolgen voor het effect van warfarine?
Profiel bekijken Stuur privébericht
jopolijpijn
Geplaatst: 10-01-2011 18:39:42 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 26 Dec 2010 Berichten: 120
ex 2005-2006:

3/ ik denk dat je dobutamine (B-agonist) moet geven. Er staat bij de indicaties schock en ik heb er zelf nog cardiogene shock bijgeschreven. Volgens mij heeft hij dat wat bij patho stond dat cardiogene shock zelfde symptomen heeft als hypovolemische schock (kille, zweterige handen, bleekheid, lage BD,.. )

ik denk dat zijn ogen in mydriase zijn... maar dat ben ik niet zker ?? door de OS stress reactie ??

14/ mss een anticholinergica ?? omdat motilium hogere acetylcholineconc geeft ??


caro:
warfarine: kan van zijn plasma-eiwitten geduwd worden en zijn afbraak kan verminderd worden ?
En als het van de plasma-eiw wordt geduwd is er geen groot gevolg want lichaam verdeelt en metaboliseert het dan gewoon meer zodat de vrije conc toch niet stijgt
Afbraak verminderd: dan wel gevolg dat je een hevigere antistolling krijgt => risico op bloedingen

Het is maar een probeersel Very Happy

xx ( het einde komt dichterbij ! )
Profiel bekijken Stuur privébericht
Tine
Geplaatst: 10-01-2011 18:42:00 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 26 Dec 2010 Berichten: 144
- Omdat die enkel inwerken op de sino-atriale knoop en de atrioventriculaire knoop en niet op de exciteerbaarheid van de ventrikelcellen. Dus aangezien ze geen effect hebben op ventrikel en wel op atrium enkel bij atriale ritmestoornissen.
(of is dit een niet ver genoeg gezochte waarom?)

- Ik zou zeggen verandering in eiwitbinding of in metabolisatie.
Aangezien t normaal sterk eiwitgebonden is zal t als t van t eiwit geduwd wordt door iets anders (ik dacht oa NSAIDs?) een veel grotere werking hebben en dus bijwerkingen.
Het wordt normaal ook sterk gemetaboliseerd, als zijn enzym geïnhibeerd wordt (oa door omeprazol) dan zal t in veel grotere conc aanwezig zijn en dus bijwerkingen.
Nog iets?
Profiel bekijken Stuur privébericht
Caro
Geplaatst: 10-01-2011 21:41:00 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 04 Jan 2011 Berichten: 80
Jullie slagen er altijd in om het zo simpel voor te stellen, terwijl ik daar altijd maar over denk en geen uitleg vind!

Thanks daarvoor!

en om te reageren op dit:
[i]ex 2005-2006:

3/ ik denk dat je dobutamine (B-agonist) moet geven. Er staat bij de indicaties schock en ik heb er zelf nog cardiogene shock bijgeschreven. Volgens mij heeft hij dat wat bij patho stond dat cardiogene shock zelfde symptomen heeft als hypovolemische schock (kille, zweterige handen, bleekheid, lage BD,.. )

ik denk dat zijn ogen in mydriase zijn... maar dat ben ik niet zker ?? door de OS stress reactie ??[/i]

ik dacht dat hij een overdosis Ach in zijn bloed heeft/de muscarinereceptoren te veel gestimuleerd worden. Daardoor zijn de ogen in myosis, daalt zijn hartritme, en heeft hij een overmatige speekselproductie.. Je moet een muscarine antagonist geven???

14/ mss een anticholinergica ?? omdat motilium hogere acetylcholineconc geeft ??

ik dacht eerder aan actieve kool, adsorbantia, omdat het een overdosis toxische stoffen (zoals motilium) neutraliseert?
Profiel bekijken Stuur privébericht
jopolijpijn
Geplaatst: 10-01-2011 23:15:24 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 26 Dec 2010 Berichten: 120
reactie op dit:

ik dacht dat hij een overdosis Ach in zijn bloed heeft/de muscarinereceptoren te veel gestimuleerd worden. Daardoor zijn de ogen in myosis, daalt zijn hartritme, en heeft hij een overmatige speekselproductie.. Je moet een muscarine antagonist geven???


maar hoe krijg je te veel ach in je bloed ?
Het zou dan al exogeen Ach moeten zijn want door endogeen heb je geen vasodilatie dus je bloeddruk zou niet dalen ?
de speekselsecretie toont idd wel verhoogde parasympatische act...
Ik snap er de ballen van ! Very Happy

mss een epileptische aanval ? alhoewel.. er staat in de eerste zin 'shock'.. ik denk dan eig automatisch aan stress = OSy

nuja, als er iemand nog een idee heeft, gooi het in de groep !


( en nee, niet freaken op dit uur ben ik normaal niet meer aan het werken, ik ging gwn nog even snel checken voor het slapen Very Happy slaaapweeeel dus !! )

xx
Profiel bekijken Stuur privébericht
EmmilyS
Geplaatst: 11-01-2011 13:23:35 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 28 Dec 2010 Berichten: 122
Nu ben ik even verward...

Die ACh zit toch niet echt in je bloed? Er is volgens mij gewoon 'n algemene overstimulatie van de cholinerge neuronen (dat zweten zijn dan die cholinerge die meelopen met de OS) en dus geef je 'n muscarine-antagonist.
Profiel bekijken Stuur privébericht
Tine
Geplaatst: 11-01-2011 14:56:13 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 26 Dec 2010 Berichten: 144
Ik denk ook wel dat t een overstimulatie is van je parasympaticus hoor!

Die werkt idd niet op je bloedvaten, maar kan je geen shock bekomen door u hart dat minder pompt? (door gestegen PS)
En u bloeddruk zal dan mss wel dalen, maar gwn omdat er niet veel bloed meer wordt rondgepompt. Niet als gevolg van relaxatie van u bloedvaten.

Nog een vraagje die daar beetje bij aansluit:

Muscarine agonisten, werken die dan op alle bloedvaten? Of enkel op die die parasympatisch geînnerveerd zijn? (heel beperkt dus)
Ik denk op allemaal, want t heeft niet echt met bezenuwing te maken he?

x
Profiel bekijken Stuur privébericht
EmmilyS
Geplaatst: 11-01-2011 17:14:15 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 28 Dec 2010 Berichten: 122
Dat het aan het hart ligt, lijkt me idd 'n goeie uitleg!

En die agonisten werken idd op alle bloedvaten die wel de receptoren hebben, maar niet de innervatie. Anderzijds heb 'k niet 't gevoel dat dat er veel zijn, aangezien er geen indicaties zijn zoals hypertensie of zo...
Profiel bekijken Stuur privébericht
jopolijpijn
Geplaatst: 11-01-2011 18:44:27 Reageren met citaat
Geregistreerd op: 26 Dec 2010 Berichten: 120
ok, PS dus. ( maar ik blijf het raar vinden Very Happy )

en op wikipedia (engelse ) bij 'shock' staat er idd letterlijk droge mond.

Laten we gewoon hopen dat hij die vraag niet stelt!

xx
Profiel bekijken Stuur privébericht

Berichten van afgelopen:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1
Nieuw onderwerp plaatsenReageren

Ga naar:  

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum